Nowy Węzeł Komunikacyjny na Nadodrzu: Przebudowa, która Zmieni Oblicze Wrocławia!

Węzeł przesiadkowy na Nadodrzu przejdzie gruntowną przebudowę – zmiany odczują zarówno pasażerowie komunikacji miejskiej, jak i kierowcy, rowerzyści oraz piesi. Czego mogą się spodziewać mieszkańcy tej części Wrocławia w najbliższych miesiącach?

Nowoczesny punkt przesiadkowy – co się zmieni?

Rejon skrzyżowania ulic Dubois i Drobnera na Nadodrzu doczeka się kompleksowej modernizacji. Spółka Wrocławskie Inwestycje wyłoniła już wykonawcę prac, które pochłoną ponad 40 milionów złotych. Inwestycja ma przekształcić dotychczasowy węzeł przesiadkowy w miejsce odpowiadające potrzebom współczesnych pasażerów. Prace obejmą nie tylko całkowitą wymianę torowiska tramwajowego na długości pół kilometra, ale również modernizację ponad kilometra sieci trakcyjnej.

Kluczową zmianą będzie budowa nowych, podwójnych peronów. Dzięki nim jednocześnie będą mogły zatrzymywać się tam dwa tramwaje lub tramwaj i autobus. To rozwiązanie skróci czas oczekiwania na przesiadkę i zwiększy przepustowość całego węzła. Przebudowane skrzyżowanie pozwoli także na przesunięcie przystanków poza jego środek, co powinno korzystnie wpłynąć na płynność ruchu samochodowego i poprawić wygodę pasażerów.

Udogodnienia i bezpieczeństwo dla pieszych oraz rowerzystów

Mieszkańcy okolicy szybko zauważą zmiany także w infrastrukturze drogowej. Ulice Dubois i Drobnera zostaną wyremontowane – pojawi się nowa nawierzchnia, odnowione chodniki oraz szersze, lepiej oznakowane ścieżki rowerowe. Projekt przewiduje także powstanie dodatkowych przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Szczególne ułatwienie zaplanowano w pobliżu mostów Uniwersyteckich – powstanie tam nowy ciąg pieszo-rowerowy poprawiający bezpieczeństwo w ruchliwym miejscu.

Zmieni się również lokalizacja jednego z przejść przez ulicę – to między Śrutową a Rydygiera zostanie przesunięte na północną stronę, co ułatwi przekraczanie ulicy w codziennych trasach.

Zieleń i energooszczędne oświetlenie – inwestycja przyjazna środowisku

Jednym z mocnych punktów przebudowy będzie zazielenienie przestrzeni publicznej. W projekcie przewidziano nie tylko nasadzenia nowych drzew, ale też setki krzewów, pnączy, traw ozdobnych oraz rabat kwiatowych. Pojawi się aż 11 nowych drzew, w tym 8 przy samych przystankach, a także ponad tysiąc krzewów i pnączy oraz ogrody deszczowe, które pomogą w retencji wody deszczowej. Wyjątkowa troska dotyczy pomnika przyrody – platana klonolistnego przy ul. Drobnera. Jego korzenie zostaną zabezpieczone, a wokół pojawi się więcej przepuszczalnej, „zielonej” powierzchni.

W ramach modernizacji przewidziano także wymianę oświetlenia na energooszczędne LED-y. Nowe lampy – w sumie 27 latarni i prawie 90 opraw – mają poprawić widoczność zwłaszcza na przejściach dla pieszych i trasach rowerowych.

Terminy, utrudnienia i wsparcie z funduszy unijnych

Modernizacja węzła przesiadkowego na Nadodrzu potrwa 18 miesięcy. W tym czasie trzeba się liczyć z ograniczeniami w ruchu – zarówno dla kierowców, jak i dla użytkowników komunikacji miejskiej. Szczegółowe informacje o zmianach organizacji ruchu mają być publikowane z wyprzedzeniem, by mieszkańcy mogli się do nich przygotować.

Realizacja tej inwestycji jest możliwa dzięki wsparciu unijnemu – projekt otrzymał dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FENiKS 2021-2027). Przebudowa wpisuje się w IV etap Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego dla Wrocławia i ma poprawić funkcjonowanie lokalnej sieci transportowej.

Co zyskają mieszkańcy Nadodrza?

Po zakończeniu prac Nadodrze stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym, w którym łatwiej przesiąść się pomiędzy tramwajem, autobusem i rowerem. Ulice zyskają nie tylko nową infrastrukturę, ale i zieleń, o którą od lat upominali się mieszkańcy. Zmodernizowany węzeł to nie tylko korzyści dla pasażerów, ale też poprawa bezpieczeństwa oraz bardziej przyjazna przestrzeń publiczna dla wszystkich użytkowników. Dzięki unijnemu dofinansowaniu inwestycja ma szansę odmienić tę część miasta na wiele lat.