Na trasach Dolnego Śląska coraz częściej można zauważyć nowoczesne pociągi typu Elf, które wzbogacają flotę Kolei Dolnośląskich (KD). W tej chwili trwa intensywne testowanie nowych składów, a w bliskiej przyszłości liczba tych pojazdów znacząco wzrośnie. W sumie planowane jest, aby w różnych województwach pojawiło się aż 55 Elfów. Z tej liczby, 10 pociągów zostało zamówionych 14 listopada 2025 roku. Ich produkcja odbywa się w bydgoskiej fabryce Pesa.
Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich zwracają uwagę na imponującą skalę projektu. Gdyby wszystkie zamówione Elfy ustawić jeden za drugim, zajęłyby odcinek torów od stacji Wrocław Główny do Wrocław Muchobór, co równa się około pięciu kilometrom. To doskonale ilustruje, jak dużą inwestycję realizuje się na terenie naszego regionu.
Rozwój współpracy i nowe zamówienia
Partnerstwo między Kolejami Dolnośląskimi a Pesą trwa od wielu lat, przynosząc korzyści obu stronom. Celem tej współpracy jest stworzenie nowoczesnego i ekologicznego systemu transportu kolejowego. Komfort i efektywność podróży Elfów są wysoko oceniane przez pasażerów, co stymuluje dalszy rozwój. 14 listopada 2025 roku podpisano umowę na dostawę kolejnych 10 jednostek Elf, z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 10 pociągów.
Dotychczas Koleje Dolnośląskie rozstrzygnęły kilka przetargów, co pozwoliło na zwiększenie liczby jednostek:
- Zamówiono 5 jednostek z możliwością dokupienia 20 kolejnych – obecnie 25 jest już w eksploatacji.
- Nowe zamówienie obejmuje 10 pociągów z opcją na kolejne 10, które są testowane na trasie Wrocław – Oława – Brzeg.
Planowane inwestycje i rozszerzenie połączeń
Produkcja nowych składów odbywa się w Bydgoszczy, gdzie realizowane są znaczące zamówienia:
- 20 pociągów z przetargu z 2023 roku,
- 10 jednostek spalinowych,
- 10 Elfów z umowy z końca 2025 roku.
Dzięki tej inwestycji, nowoczesne Elfy będą obsługiwać nie tylko Dolny Śląsk, ale także województwa lubuskie, wielkopolskie i opolskie, rozszerzając swoją obecność na polskich torach.
Zakupy są współfinansowane z funduszy unijnych, m.in. z programów KPO i FEDŚ. Koszt jednego składu, włącznie z dodatkowymi elementami, wynosi około 44 miliony złotych, co podkreśla skalę inwestycji w przyszłościowy transport.
Jednocześnie, we Wrocławiu trwa realizacja programu „Wrocław na Dobrej Drodze 2025/2026”, który skupia się na modernizacji infrastruktury miejskiej. Działania te również przyczynią się do poprawy jakości transportu publicznego w regionie.
Źródło: wroclaw.pl
