Nowe fotoradary odcinkowe na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia

Nowe technologie monitorowania prędkości na autostradach stają się coraz bardziej powszechne w Polsce. Jednym z najnowszych rozwiązań jest odcinkowy pomiar prędkości, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Od 17 września 2025 roku kierowcy na autostradzie A4 w pobliżu Wrocławia muszą dostosować się do nowego systemu kontrolującego prędkość. Niedługo podobne rozwiązanie pojawi się na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW) na A8, gdzie trwa montaż niezbędnych urządzeń. W kraju planowane jest wprowadzenie 43 tego typu systemów, które będą kontrolować około 400 km dróg ekspresowych i autostrad.

Infrastruktura na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia

Na początku listopada 2025 roku na AOW zamontowano tablice informacyjne dotyczące odcinkowego pomiaru prędkości. Choć system jest w fazie przygotowań, już wkrótce zacznie funkcjonować, wnosząc nowy standard bezpieczeństwa. W sierpniu zauważono pierwsze oznaki wdrażania tej technologii, choć wtedy jeszcze nie była w pełni operacyjna.

Terminy i lokalizacje nowych pomiarów na AOW

Dokładna data uruchomienia systemu na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia wciąż pozostaje nieznana. Informacje o starcie systemu będą podawane na profilu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym na Facebooku. Pierwotnie planowano lokalizację pomiędzy węzłami Wrocław Północ a Wrocław Stadion, lecz obecnie zakres monitorowania został rozszerzony między węzłami Wrocław Stadion a Wrocław Lotnisko.

Odcinkowy pomiar prędkości na A4 – szczegóły

17 września 2025 roku o godzinie 12:00 rozpoczęto działanie systemu na autostradzie A4 pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice. Przed tym terminem system był w fazie testów. Dozwolona prędkość to 110 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla ciężarowych. Jest to element większego projektu rozbudowy nadzoru drogowego, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy.

Ekspansja systemu CANARD

Generalny Inspektorat Transportu Drogowego intensywnie rozwija system CANARD, montując nowe urządzenia. W ramach projektu „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym” zakupiono 128 urządzeń rejestrujących, w tym 43 do odcinkowego pomiaru prędkości. System obejmie m.in. odcinki A4 pomiędzy Kąty Wrocławskie a Wrocław Południe oraz Krzyżowa – Krzywa.

Cel i korzyści z nowych pomiarów

Nowe urządzenia służą przede wszystkim do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Główne zalety to zmniejszenie liczby wypadków związanych z niedostosowaniem prędkości do warunków drogowych i naruszaniem sygnałów świetlnych. Po pełnym wprowadzeniu systemu CANARD będzie nadzorować łącznie ponad 670 km dróg, co znacznie poprawi przestrzeganie przepisów ruchu drogowego w Polsce.

Mechanizm działania systemu

Odcinkowy pomiar prędkości działa poprzez obliczanie średniej prędkości pojazdów na podstawie czasu przejazdu między wyznaczonymi punktami trasy. Taka metoda skutecznie skłania kierowców do redukcji prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka, co zwiększa ogólne bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.

System CANARD, zarządzany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, obejmuje kontrole prędkości oraz rejestracje przejazdu na czerwonym świetle. Wprowadzenie tych rozwiązań, choć kosztowne, przynosi korzyści w postaci znacznie lepszego przestrzegania przepisów przez kierowców i zmniejszenia liczby wypadków.

Województwo Dolnośląskie, 2025

Wrocław, AOW, A4, kontrola prędkości

Źródło: wroclaw.pl