Rekordowe wykroczenia na Sobieskiego: 7 tysięcy naruszeń w pół roku!


Nowe wyzwania dla systemu pomiaru prędkości na Sobieskiego we Wrocławiu. Zainstalowany pod koniec 2024 roku system odcinkowego pomiaru prędkości na alei Jana III Sobieskiego miał zmniejszyć liczbę wykroczeń, jednak dane z pierwszego półrocza 2025 roku pokazują odwrotny trend: aż 7 tysięcy przypadków przekroczenia prędkości odnotowano na tym odcinku.

Wzrost liczby wykroczeń na wyjeździe z Wrocławia

Najnowsze statystyki z systemu CANARD pokazują, że tylko w pierwszej połowie 2025 roku zarejestrowano ponad 6600 przypadków naruszeń na wrocławskim odcinku. Mimo początkowego spadku liczby wykroczeń, drugi kwartał przyniósł ich wzrost, co wskazuje na problem z przestrzeganiem limitu prędkości 70 km/h przez kierowców.

Skutki przekraczania prędkości

Kierowcy, którzy przekraczają prędkość o 21 km/h, muszą liczyć się z mandatem wynoszącym 300 zł oraz 5 punktami karnymi. Obecnie system działa w jednym kierunku, co ogranicza jego efektywność w nadzorze ruchu drogowego.

Funkcjonowanie i znaczenie systemu

System monitorujący prędkość między mostem Bolesława Krzywoustego a ulicą Wilanowską działa od grudnia 2024 roku. Warto zauważyć, że wszelkie dochody z mandatów nie trafiają do miejskiej kasy, lecz są zarządzane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Tendencje w naruszeniach prędkości

Początek roku 2025 przyniósł pozytywne zmiany – liczba wykroczeń zmniejszyła się na początku roku, osiągając 1033 w styczniu, 945 w lutym i 734 w marcu. Jednak drugi kwartał przyniósł wzrost o 1257 przypadków w porównaniu do pierwszego kwartału, co wywołuje obawy.

Przepisy drogowe a kierowcy

Aktualne ograniczenia prędkości mają na celu przygotowanie do przyszłych zmian w infrastrukturze miejskiej. Nawet niewielkie naruszenie limitów może być kosztowne, co w skali całego systemu oznacza milionowe wpływy z mandatów.

Perspektywy rozwoju nadzoru prędkości

Obecny system monitoruje tylko jeden kierunek ruchu. Planuje się rozszerzenie nadzoru na jezdnię w stronę centrum, ale trudność sprawia brak jednolitego ograniczenia prędkości. Planowane remonty estakad mogą rozwiązać ten problem, umożliwiając instalację kamer w obu kierunkach.

Przyszłe plany dla systemów pomiaru prędkości

System na alei Sobieskiego to jedynie początek działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach we Wrocławiu. W dalszych planach jest instalacja podobnych systemów na innych ważnych trasach, takich jak autostrada A4 i Autostradowa Obwodnica Wrocławia, co ma na celu zwiększenie kontroli nad ruchem drogowym w regionie.