Wrocław planuje wprowadzić znaczące udoskonalenia w lokalnej infrastrukturze poprzez stworzenie nowego połączenia komunikacyjnego między osiedlami Ołbin i Kleczków. Centralnym punktem tej inwestycji będzie nowoczesny tunel pod torami kolejowymi, który usprawni przemieszczanie się pieszych, rowerzystów oraz miejskich autobusów. Nowa ulica po stronie Kleczkowa, integrująca się z ulicami Browarną i Zakładową, dodatkowo wzmocni sieć transportową.
Nowoczesne rozwiązania tunelowe
Projekt zakłada budowę trzech tuneli, które zapewnią efektywną komunikację między Kleczkowem a Ołbinem. Pomimo istniejącej bariery w postaci linii kolejowej nr 143, rozwój wschodniej części Kleczkowa jest nieunikniony, w dużej mierze dzięki nowym inwestycjom mieszkaniowym. Do tej pory, tunel na ulicy Rychtalskiej był jedynym połączeniem, jednak nowe inwestycje radykalnie zmienią ten stan rzeczy.
Współpraca miasta z deweloperami przy budowie dwóch z trzech nowych tuneli oraz nowych ulic w zachodniej części Kleczkowa ma kluczowe znaczenie. Trzeci tunel zostanie zrealizowany przez władze miasta, co ma na celu poprawę dostępu do transportu publicznego na ulicach takich jak Jedności Narodowej, Słowiańska i Nowowiejska.
Wszechstronna funkcjonalność nowych tuneli
Projektowane tunele będą służyć pieszym, rowerzystom i autobusom miejskim. Jeden z nich, szczególnie istotny, ma na celu usprawnienie ruchu autobusowego i zmniejszenie korków na Rychtalskiej. Dzięki tym inwestycjom komunikacja między osiedlami stanie się bardziej przyjazna środowisku, redukując potrzebę korzystania z samochodów osobowych.
Szczegóły projektów tunelowych
Pierwszy tunel ułatwi mieszkańcom okolic ulic Miłosza i Słonimskiego dojście do przystanków tramwajowych przy skrzyżowaniu ulic Jedności Narodowej i Słowiańskiej. Czas potrzebny na pokonanie trasy skróci się z 15 do zaledwie 6 minut. Realizację tego projektu, obejmującego także trasę rowerową, powierzono deweloperowi Tru Development.
Drugi tunel, zlokalizowany 300 metrów od tunelu na Rychtalskiej, będzie przeznaczony dla autobusów, pieszych i rowerzystów. Zaplanowane przedłużenie istniejących ulic poprawi komunikację wewnętrzną osiedla.
Bezpieczeństwo i komfort jako priorytety
Jak informuje Radosław Górecki, rzecznik prasowy Archicomu, projekt ma nie tylko zwiększyć komfort, ale także bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Nowa infrastruktura połączy kluczowe ciągi transportowe, co zredukuje korki i usprawni dojazd do różnych części miasta.
Rekreacyjny aspekt inwestycji
Trzeci tunel, o długości około 40 metrów, zostanie zaprojektowany przez spółkę Rafins. Połączy trasę pieszo-rowerową przy Kanale Miejskim z okolicą mostów Warszawskich. W zależności od decyzji PKP PLK dotyczących przebudowy linii kolejowej, przewidziano dwie opcje realizacji. Tunel będzie uatrakcyjnieniem wrocławskiej oferty rekreacyjnej jako malownicza trasa spacerowa i rowerowa.
Prace nad projektem już ruszyły, a zakończenie planowane jest na 2028 rok. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na szczegółowy projekt budowlany. Finalizacja tej inwestycji znacząco poprawi jakość życia mieszkańców Wrocławia, wprowadzając nowoczesne rozwiązania komunikacyjne.
Źródło: wroclaw.pl
