Wrocław, dynamicznie rozwijające się miasto na Dolnym Śląsku, wkracza w nową fazę inwestycji infrastrukturalnych. Główne projekty koncentrują się wokół ulic Opolskiej i Krakowskiej, gdzie planowane jest przedłużenie trasy tramwajowej z Księża Małego na Księże Wielkie. Wartość projektu przekracza 3,3 miliona złotych, a jego realizacja napotka wiele wyzwań związanych z integracją różnorodnych elementów infrastruktury bez znacznego poszerzania obecnej drogi.
Wyzwania obecnej infrastruktury
Obecna sytuacja na południowo-wschodnich osiedlach Wrocławia wymaga zmian. Tramwaje kończą swoją trasę na pętli Księże Małe, za którą pojawiły się nowe osiedla mieszkalne. Ulica Opolska, posiadająca jedynie jeden pas, cierpi na brak ścieżek rowerowych i zatok postojowych dla autobusów, co prowadzi do codziennych korków. Kierowcy często tracą kilkanaście minut w porannych zatorach.
Plany rozwoju komunikacyjnego
Aby sprostać tym wyzwaniom, Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na stworzenie projektu dla nowej trasy tramwajowej wzdłuż Opolskiej. Plan zakłada przedłużenie trasy aż do granicy z gminą Siechnice. Projekt obejmie również rozbudowę infrastruktury na ul. Krakowskiej oraz modernizację chodników, przystanków i przejść dla pieszych. Kluczową zmianą będzie wprowadzenie wydzielonego torowiska dla tramwajów i autobusów.
Nowe rozwiązania na ul. Krakowskiej
Oprócz torowiska, ul. Krakowską wzbogaci nowa droga rowerowa, która połączy Armii Krajowej z granicą miasta. Planowane są także nowe pasy do skrętów na skrzyżowaniach oraz przebudowa sieci wodno-kanalizacyjnej. Władze miejskie stawiają na zwiększenie zieleni, aby nadać Opolskiej alejowy charakter.
Parking Park and Ride
Na końcu nowej trasy tramwajowej przewidziano budowę parkingu Park and Ride z 50 miejscami postojowymi. Jest to część strategii miasta, która ma na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej.
Opcje dla torowiska
Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem, odpowiedzialne za projekt, rozważa dwa warianty torowiska: dwukierunkowe torowisko autobusowo-tramwajowe lub torowisko po jednej stronie ul. Opolskiej. Ostateczna decyzja zostanie podjęta po konsultacjach społecznych i zakończeniu prac koncepcyjno-projektowych.
Potencjał dalszego przedłużenia
Podczas planowania projektu pojawiły się sugestie dotyczące przedłużenia linii tramwajowej do gminy Siechnice. Radwanice, leżące tuż za granicami Wrocławia, zamieszkuje około 2,5 tysiąca osób. Mimo że istnieją plany rezerwacji terenu pod przyszłe inwestycje na ul. Opolskiej, większe wyzwania stwarza ul. Wrocławska w Radwanicach ze względu na bliskość domów i prywatne zjazdy.
Miasto podkreśla potrzebę racjonalnego planowania tras tramwajowych tam, gdzie jest to uzasadnione zagęszczeniem mieszkańców. Przykładem jest planowana linia na Ołtaszyn i Wysoką. W przypadku Radwanic, bardziej efektywne mogą okazać się połączenia kolejowe, mimo że obecnie mieszkańcy muszą dojeżdżać na stacje w Siechnicach lub Brochowie.