Czesi przyspieszają budowę kluczowej autostrady D11 do Polski – poznaj najnowsze wieści!

Budowa autostrady D11, mającej połączyć Pragę z Polską, nabiera tempa. Projekt ten, będący częścią kluczowego szlaku transportowego między Czechami a Polską, zmierza ku realizacji, choć nie obywa się bez trudności. Droga, która ma istotne znaczenie dla obu państw, stanie się częścią większej sieci komunikacyjnej, której celem jest usprawnienie przepływu osób i towarów na trasie od Pragi aż po Bałtyk.

Autostrada D11, przebiegająca od Pragi przez Hradec Králové, aktualnie kończy się w Jaroměř. Planowane jest jej przedłużenie do granicy z Polską, gdzie połączy się z polską drogą S3. Dzięki temu mieszkańcy obu krajów zyskają szybsze i wygodniejsze połączenie, co jest szczególnie istotne dla rozwoju regionów przygranicznych.

Wyzwania na trasie budowy

Budowa odcinka Trutnov – granica z Polską ruszyła jesienią 2024 roku. Planowane ukończenie całości przewidziane jest na początek 2028 roku, jednak 3,5-kilometrowy fragment do granicy ma być gotowy do jesieni 2026 roku. Trasa o długości 21 km obejmuje skomplikowane konstrukcje inżynieryjne, takie jak 28 mostów, dwa tunele oraz trzy miejsca obsługi podróżnych.

Nieoczekiwane trudności

Na początku 2025 roku odkryto, że na placu budowy występuje promieniowanie radioaktywne. Powodem był magazynowany przez lata popiół z pobliskiej elektrowni, co wymusiło zatrzymanie prac na kilka tygodni. To nieprzewidziane zdarzenie wpłynęło na harmonogram robót, jednak prace zostały wznowione po odpowiednich działaniach zabezpieczających.

Zabytki przeszłości

Prace na kolejnym odcinku, Jaroměř – Trutnov, o długości 19,5 km, również napotkały na przeszkody. Procedury przetargowe trwały dłużej niż planowano, dodatkowo odkrycia archeologiczne związane z bitwą pod Soor z 1745 roku wymagały uwagi. Znalezione szczątki żołnierzy stały się przedmiotem badań, ale według historyków, nie powinno to znacząco wpłynąć na tempo budowy. Przetargi zakończono latem, a roboty budowlane rozpoczęto jesienią. Projekt obejmuje budowę 24 mostów i jednego tunelu, a jego zakończenie przewidziano na jesień 2028 roku.

Realizacja autostrady D11 ma strategiczne znaczenie dla obu krajów. Ułatwi transport i komunikację w środkowej Europie, jednocześnie stawiając czoła wyzwaniom inżynieryjnym i odkrywając historyczne bogactwo regionu. Projekt jest dowodem na to, jak współczesna infrastruktura może łączyć się z przeszłością, tworząc nowe możliwości dla przyszłych pokoleń.

źródło: wroclaw.pl