Zapora Pilchowice

Zapora w pobliżu miejscowości Pilchowice to najwyższa zapora kamienna i łukowa oraz druga co do wysokości i do czasu powstania zapora wodna w Polsce. Powstała w latach 1902 – 1912 na rzece Bóbr w celu ochrony przed powodziami. U jej podnóża znajduje się elektrownia wodna, która również jest udostępniona zwiedzającym. Zapora ma 290 m długości i oprócz funkcji przeciwpowodziowej i energetycznej, pełni również funkcję turystyczną. Leżąca na jeziorze Pilchowickim, otoczona górami, niedaleko Parku Krajobrazowego Doliny Bobru jest miejscem chętnie odwiedzanym przez turystów. Szczególnie miłośnicy przyrody oraz amatorzy historii doświadczanej na własnej skórze zdecydowanie polubią to miejsce.

Zapora Pilchowice – trasa turystyczna

Piękne, malownicze ścieżki prowadzą przez okolice Zapory Pilchowickiej. Trasy obejmują okoliczne góry i miejscowości. Jeśli planujemy wycieczkę z noclegiem, najlepiej zatrzymać się w Pilchowicach lub pobliskim Pokrzywniku, lub Strzyżowcu. W okolicy zapory najlepiej jest się poruszać samochodem (dostępny parking), ewentualnie rowerem. Wędrownicy podróżujący pieszo muszą się przygotować na długie trasy po nierównym terenie obejmujące góry takie jak Czyżyk (428m n.p.m.) lub Stanek (350 m n.p.m.). Najciekawsze ścieżki wiodą wzdłuż rzeki Bób, jeziora Pilchowickiego i oczywiście przez zaporę. Nad samą zaporą porusza się pieszo lub rowerem, a przy okazji można zejść do elektrowni wodnej i poznać jej tajniki.

Będąc nad Zaporą Pilchowicką, warto odbyć małą podróż po jej okolicach. Przepiękna przyroda i krajobrazy zachęcają do eksplorowania pobliskich terenów. Miłośnicy górskich wędrówek mogą wybrać się na kilkudniową wyprawę z noclegiem w schroniskach. Ciekawym punktem nad Jeziorem Pilchowickim jest most kolejowy otwarty w 1906 roku, obecnie nieczynny. Wśród tego typu interesujących obiektów znajdziemy także oddalonym od zapory o 11 km tzw. „Perłę Zachodu”, czyli prawie stuletni, kamienno – drewniany gościniec leżący u stóp Jeziora Modre. Właściciele oferują nocleg, posiłki w restauracji oraz wynajem na imprezy okolicznościowe.

Zapora Pilchowice – kamera

Coraz popularniejszą praktyką wśród podróżnych jest oglądanie miejsc turystycznych na kamerach dostępnych online. Są to kamery głównie miejskie z obrazem udostępnionym dla wszystkich użytkowników internetu. W taki sposób, zanim wybierzemy się do danego miejsca, możemy sprawdzić, jak obecnie wyglądają dane atrakcje turystyczne lub czy pogoda pozwala na miłe zwiedzanie. Pomimo tego, że w internecie jest dostępnych sporo zdjęć, to podróżni cenią sobie obrazy transmitowane na żywo z kamer, to tyczy się również Zapory Pilchowickiej. Kamera niestety w tym miejscu obecnie nie jest dostępna dla użytkowników online. Nawet jeśli na miejscu znajdują się kamery, to obraz z nich nie jest udostępniony do użytku publicznego.

Zapora Pilchowice – powódź 1997 rok

Decyzja o budowie Zapory Pilchowickiej zapadła w lipcu 1900 r. jako skutek powodzi z 1897 r. Miała ona chronić pobliskie miejscowości od tragicznych efektów wylewania się z koryta rzeki Bóbr. Zapora, która ma już ponad sto lat, a powodzi od czasu jej wybudowania zdarzyło się tylko sześć – to właśnie Zapora Pilchowicka. Powódź 1997 roku była największą z nich. Dwie fale powodziowe (5 – 8 i 18 – 19 lipca) doprowadziły do przelania się wody przez koronę zapory. Ewakuowano wówczas z Wlenia 162 osoby. Powódź ta jest określana mianem powodzi stulecia. Jej skutki na szczęście nie były tragiczne, a straty tylko materialne. Dziś po powodzi z 1997 r. pozostały tylko zdjęcia. W sieci dostępnych jest wiele dokumentacji tego zdarzenia obrazujących skalę zniszczeń nieopanowanego żywiołu wody.

Zapora Pilchowice – most Pilchowicki

Odwiedzając Zaporę Pilchowicką, warto udać się do znajdującego się nad Jeziorem Pilchowickim mostu. Jest to zabytkowy most kolejowy wybudowany w latach 1905 – 1906. To kolejna ponad stuletnia perła architektury okolic Pilchowic – zaraz po Zaporze Pilchowickiej. Most ma długość 151,68 m i znajduje się 40 m nad dnem jeziora. Choć obecnie nie jest już użytkowany, to jego historia jest długa i burzliwa. Linia kolejowa tamtędy biegnąca miała m.in. stanowić dojazd do Zapory. W 1945 r. wycofujący się Niemcy podjęli próbę jego wysadzenia, na szczęście nieudaną. Konstrukcja znalazła się już na planach paru filmów, a w 2020 r. amerykańscy producenci chcieli ją wykorzystać w Mission: Impossible 7 i ostatecznie wysadzić, jednak nie dostali na to pozwolenia i most jest dostępny dla turystów do dnia dzisiejszego.