Nowe wyzwania dla systemu pomiaru prędkości na Sobieskiego we Wrocławiu. Zainstalowany pod koniec 2024 roku system odcinkowego pomiaru prędkości na alei Jana III Sobieskiego miał zmniejszyć liczbę wykroczeń, jednak dane z pierwszego półrocza 2025 roku pokazują odwrotny trend: aż 7 tysięcy przypadków przekroczenia prędkości odnotowano na tym odcinku.
Wzrost liczby wykroczeń na wyjeździe z Wrocławia
Najnowsze statystyki z systemu CANARD pokazują, że tylko w pierwszej połowie 2025 roku zarejestrowano ponad 6600 przypadków naruszeń na wrocławskim odcinku. Mimo początkowego spadku liczby wykroczeń, drugi kwartał przyniósł ich wzrost, co wskazuje na problem z przestrzeganiem limitu prędkości 70 km/h przez kierowców.
Skutki przekraczania prędkości
Kierowcy, którzy przekraczają prędkość o 21 km/h, muszą liczyć się z mandatem wynoszącym 300 zł oraz 5 punktami karnymi. Obecnie system działa w jednym kierunku, co ogranicza jego efektywność w nadzorze ruchu drogowego.
Funkcjonowanie i znaczenie systemu
System monitorujący prędkość między mostem Bolesława Krzywoustego a ulicą Wilanowską działa od grudnia 2024 roku. Warto zauważyć, że wszelkie dochody z mandatów nie trafiają do miejskiej kasy, lecz są zarządzane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Tendencje w naruszeniach prędkości
Początek roku 2025 przyniósł pozytywne zmiany – liczba wykroczeń zmniejszyła się na początku roku, osiągając 1033 w styczniu, 945 w lutym i 734 w marcu. Jednak drugi kwartał przyniósł wzrost o 1257 przypadków w porównaniu do pierwszego kwartału, co wywołuje obawy.
Przepisy drogowe a kierowcy
Aktualne ograniczenia prędkości mają na celu przygotowanie do przyszłych zmian w infrastrukturze miejskiej. Nawet niewielkie naruszenie limitów może być kosztowne, co w skali całego systemu oznacza milionowe wpływy z mandatów.
Perspektywy rozwoju nadzoru prędkości
Obecny system monitoruje tylko jeden kierunek ruchu. Planuje się rozszerzenie nadzoru na jezdnię w stronę centrum, ale trudność sprawia brak jednolitego ograniczenia prędkości. Planowane remonty estakad mogą rozwiązać ten problem, umożliwiając instalację kamer w obu kierunkach.
Przyszłe plany dla systemów pomiaru prędkości
System na alei Sobieskiego to jedynie początek działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach we Wrocławiu. W dalszych planach jest instalacja podobnych systemów na innych ważnych trasach, takich jak autostrada A4 i Autostradowa Obwodnica Wrocławia, co ma na celu zwiększenie kontroli nad ruchem drogowym w regionie.