Tramwaje wracają na Klecinę! Nowa mijanka zakończona, koniec zastępczej komunikacji

Wrocław wkrótce powita ponownie tramwaje na ul. Przyjaźni, gdzie przez kilka ostatnich miesięcy trwały prace nad modernizacją infrastruktury. Zakończona inwestycja to kluczowy krok dla komunikacji miejskiej, który przynosi długo oczekiwane zmiany. Prace rozpoczęte w lipcu tego roku obejmowały budowę nowoczesnej mijanki tramwajowej, niezbędnej do poprawy przepustowości tej trasy. Całkowicie nowa infrastruktura, zlecona przez MPK Wrocław, pozwoli na płynniejszy i bardziej efektywny ruch tramwajów w tej części miasta.

Nowa infrastruktura i inwestycje

Przystanek „Sąsiedzka” przeszedł znaczącą modernizację. Zamontowano nowoczesny system sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych, co zwiększy komfort podróży w miesiącach zimowych. Prace w obrębie przystanku „Przyjaźni” dobiegają końca. Wybudowane nowe torowisko, o długości 65 metrów, zostało wzbogacone o dwie zwrotnice. Ostateczny koszt projektu wyniósł około 5 milionów złotych. Dzięki tej inwestycji tramwaje nie będą musiały czekać na przejazd innych pojazdów na al. Karkonoskiej i na pętli, co znacząco skróci czas podróży.

Przywrócenie tramwajów na trasę

Końcowe etapy prac oznaczają, że tramwaje wracają na swoje trasy. Linia 6 będzie ponownie kursować z pętli Kromera do Krzyków, podczas gdy linie 7 i 17 powrócą na trasę do pętli Klecina. Tym samym zniknie linia zastępcza 717, która dotychczas kursowała ulicami Krzycką i Przyjaźni z częstotliwością co 7,5 minuty. Dla mieszkańców oznacza to większą wygodę i lepsze skomunikowanie z innymi częściami miasta.

Planowane inwestycje w rejonie

Budowa mijanki to tylko część większego planu rozwoju komunikacji tramwajowej w tym rejonie. Obecnie analizowane jest przedłużenie trasy do skrzyżowania ulic Karmelkowej i Kupieckiej. Rozważane są dwa warianty: planistyczny i społeczny, które podlegają szerokiej dyskusji publicznej. Niedawno zakończone konsultacje społeczne mają być podstawą do stworzenia raportu, który pomoże władzom miasta podjąć decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania.

Harmonogram przyszłych prac

Miasto podpisało umowę z Dolnośląską Pracownią Projektową na opracowanie koncepcji oraz przygotowanie dokumentacji projektowej. Firma ma czas do 4 kwietnia 2027 roku na wykonanie tych zadań oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Inwestorem przedsięwzięcia jest Wrocławskie Inwestycje, które przewiduje, że sama budowa trasy tramwajowej potrwa około 1,5 roku. Zgodnie z planem, mieszkańcy będą mogli korzystać z nowej trasy już pod koniec 2028 roku.