MPK Wrocław przygotowuje się do sporych zmian w taborze autobusowym – mieszkańców czekają konkretne nowości, a proces właśnie ruszył z przytupem. Przedsiębiorstwo ogłosiło właśnie przetarg, którego efektem ma być nie tylko zakup nowych pojazdów, ale także możliwość poszerzenia floty o kolejne autobusy w najbliższych latach.
Szansa na ostatnie diesle przed nowymi regulacjami
Jak informuje MPK, planowany zakup to ostatnia okazja, by do Wrocławia trafiły autobusy z silnikami spalinowymi – po roku 2026 nowe unijne wymogi będą już w praktyce oznaczać wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. Teraz przewoźnik daje sobie możliwość nie tylko podstawowego zamówienia, ale też rozszerzenia floty aż o 200 autobusów w perspektywie 5 lat – to opcja pozwalająca reagować na potrzeby mieszkańców i rozbudowę sieci.
Nowoczesne autobusy – szczegóły zamówienia
W pierwszym etapie do miasta ma trafić 40 autobusów: 19 standardowych, 12-metrowych pojazdów oraz 21 przegubowych, o długości blisko 19 metrów. Wszystkie będą niskopodłogowe, z szerokimi, dwuskrzydłowymi drzwiami o rozmiarze 1,2 m, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie – szczególnie osobom starszym czy rodzicom z wózkami.
Ważną innowacją jest system automatycznego zliczania pasażerów przy drzwiach – to narzędzie, które pomoże lepiej planować rozkłady jazdy oraz analizować zatłoczenie w poszczególnych liniach. Kierowcy otrzymają komfortowe warunki pracy dzięki odizolowanej kabinie z indywidualną klimatyzacją i ergonomicznym, obrotowym siedzeniem.
Parametry techniczne również stoją na wysokim poziomie – silniki o mocy minimum 250 kW zapewnią płynne ruszanie nawet przy większym obciążeniu autobusu. Wszystko po to, by kursy były punktualne i bezproblemowe nawet w godzinach szczytu.
Lepszy komfort podróży – na co mogą liczyć pasażerowie?
Nowe autobusy klasy maxi pomieszczą co najmniej 80 osób, a na miejscach siedzących będzie mogło zasiąść minimum 27 pasażerów. Klimatyzacja i ogrzewanie w całym pojeździe mają gwarantować wygodę zarówno latem, jak i zimą. Producent zadba także o dobrą wentylację – przewidziane zostało do siedmiu uchylnych okien.
Wnętrze oświetlą energooszczędne lampy LED, które poprawią widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy nocą. Dodatkowym, praktycznym udogodnieniem będą ładowarki USB – to wyjście naprzeciw oczekiwaniom osób korzystających z urządzeń mobilnych w drodze do pracy czy szkoły.
Jak wygląda procedura przetargowa i na co zwraca uwagę MPK?
Firmy chętne do współpracy z wrocławskim przewoźnikiem mają czas na złożenie swoich propozycji do 21 października. Przy ostatecznej selekcji najwięcej punktów można zdobyć za atrakcyjną cenę – ten aspekt waży aż 68% w końcowej ocenie. Zwrócono także uwagę na jakość techniczną oferowanych autobusów (20%) oraz długość gwarancji (12%).
Dostawy mają odbywać się etapami – pozwoli to MPK płynnie zastępować starsze pojazdy i wdrażać nowości bez zakłóceń dla pasażerów. Co ważne, wybrana firma będzie musiała utrzymać swoją ofertę przez cztery miesiące, co ogranicza ryzyko nagłych zmian warunków po rozstrzygnięciu przetargu.
Co dalej dla komunikacji miejskiej?
Wrocław stoi u progu ważnych zmian, które mają przynieść mieszkańcom wygodniejsze i bardziej przewidywalne podróże po mieście. Nowe autobusy to nie tylko więcej miejsca i nowoczesny wygląd, ale także konkretne rozwiązania poprawiające codzienność pasażerów i kierowców. To także ostatni krok, zanim do miasta zaczną trafiać pojazdy wyłącznie elektryczne lub wodorowe – warto więc śledzić, jak rozwinie się cała inwestycja.